Інтелектуальна гра «Розумники та розумниці»
Привітання команд. У грі беруть участь команда ….
Капітан команди: наш девіз «Важких завдань для
нас немає, сьогодні ми перемагаєм».
Команда ….
Капітан команди: наш девіз: «Перемогу ми
здобудемо, в боротьбі ми перші будемо».
Команди представляють девіз, назву.
І
конкурс. «Розминка» (так, ні)
1 Команда
1.Усі живі організми мають клітинну будову
2.Сонячні промені нагрівають земну поверхню однаково в
усіх його ділянках
3.Озоновий шар захищає земну поверхню від падіння
астероїдів і метеоритів.
4. Плід груші має назву яблуко
5. Суцвіття пшениці – китиця
6. В шкірі плазунів міститься велика кількість залоз.
7. Пристосуванням до польоту в птахів є дзьоб
8. Червоні кров’яні тільця – еритроцити.
9. З’єднання кісток черепа називається суглобом
10. Мале коло кровообігу називається легеневим
2 команда
1.
Найменшою складовою організму рослини
є квітка
2.
Фотосинтез відбувається тільки на
світлі.
3.
Плід в гороху має назву – стручок
4.
Суцвіття кукурудзи – зонтик
5.
Крокодил має 4 камерне серце
6.
Деякі риби мають легені
7.
Кістка в товщину росте за рахунок
охрястя
8.
Тромбоцити беруть участь в звертанні
крові
9.
Найдовший м’яз людини - спинний
1. Мозочок виконує функцію
координації рухів
ІІ Конкурс «Слайд –
запитання» (3 бали)
ІІІ конкурс «Створи
малюнок» (макс. 5) (Кожній команді дається крапковий малюнок і запитання до нього, правильна відповідь на запитання і буде шифром для з'єднання.
1 Команда
1. Видозміною кореня є:
а) плоди глоду (10–15–14–18); б) коренеплід моркви(10–15–14–11); в) вусики гороху(10–14–15–11);
2. Береза запилюється: а) штучно (20–15–16);
б) з допомогою комах (20–17–13);
в) вітром (20–16–15).
3. Плід горіх має: а) ліщина (16–13–12);
б) дурман (16–9–13); в) капуста (16–12–13).
4.Двостулковим
молюском є : а) восьминіг (1–2–18–8);
б) тридакна (1–2–8–18); в) тарантул (1–8–18–2).
5. Грип викликають: а) палички (18–29–30–28); б) вібріони (18–28–30–29); в) віруси
(18–28–29–30).
6. Різців у дорослої людини: а)
10 (30–31–7–35); б) 4 (30–35–31–7); в) 8
(30–31–35–7).
7. Вишня має жилкування: а) дихотомічне (1–3–9–19–17–21); б) сітчасте (1–3–9–17–19–21);
в) дугове (1–9–3–17–19–1);
8. Клітини крові утворює: а) окістя (35–32–34–33–4); б) хрящова тканина (35–33–34–32–4);
в) червоний кістковий мозок (35–32–33–34–4).
9. До складу скелета вільних верхніх кінцівок входить: а) лопатка (21–22–23–6–27);
б) променева кістка (21–22–23–27–6); в)
стегнова кістка (21–23–22–6–27).
10. У щитовидній залозі снтезується:а) тироксин (27–24–25–26–5); б) глюкагон (27–24–26–25–5); в) мелатонін (27–25–24–26–5);
(Правильні відповіді: 10–15–14–11; 20–16–15; 16–13–12; 1–2–8–18; 18–28–29–30;
30–31–35–7; 1–3–9–17–19–21; 35–32–33–34–4; 21–22–23–27–6; 27–24–25–26–5.)
2 Команда
1. До ряду Ластоногі належить: а)
ховрах (13–11–8–9); б) кріль
(13–9–11–8); в) морж (13–11–9–8).
2. Впадає в сплячку: а) бурий ведмідь (12–10–8–15–28); б) кенгуру (12–16–15–8–10);
в) кашалот (12–8–10–15–16).
3.До
ряду Безхвості належить: а) альпійський тритон
(2–6–4); б) кільчаста черв’яга (2–4–7);
в) сіра ропуха (2–4–6).
4. В
яблуні листок : а) простий (3–5–7); б)
перистоскладний(3–7–5); в) трійчастий (3–6–7).
5. У
жита жилкування: А) сітчасте (9–14–16–17–15); б)
паралельне(9–14–17–16–15);
в) дугове(9–17–14–16–15).
6. До родини Злакові відносять: а) кукурудзу (14–18–19–20–21); б) цибулю (14–19–20–21–18); в) топінамбур (14–18–20–21–19).
7. Паразитом рослин є: а) біла
планарія (28–31–29–30–18); б)
бурякова нематода (28–31–30–29–18); в)
ехінокок (28–30–31–29–18).
8. Одноклітинним
організмом є: а) гідра (28–26–27–25); б)
планарія (28–25–27–26); в)
евглена (28–27–26–25).
9. Людині з ІІ групою крові можна переливати кров : а) І та ІІ груп (1–23–22–21);
б) тільки І групи (1–22–23–24); в) І, ІІ та ІІІ груп (1–24–22–23).
10. Фагоцитоз здійснюють: а)
нейрони (23–25–24); б) еритроцити (23–24–22); в) лейкоцити (23–24–25).
(Правильні відповіді: 13–11–9–8; 12–10–8–15–28; 2–4–6;
3–5–7; 9–14–17–16–15; 14–18–19–20–21; 28–31–30–29–18; 28–27–26–25; 1–23–22–21;
23–24–25).
ІV конкурс «Чорний ящик» (2 бала)
1. У Стародавньому Китаї розмочену кору тутового
дерева розщеплювали на тонкі стрічки і варили в розчині вапна дві години. Потім
отриману масу розбивали молотками, додавали в неї клей, заливали водою і все це
просіювали через тонке сито. Масу, осілу в ситі, перекидали на дошку і
пресували. Отриманий виріб просушували і використовували. А для чого його
використали? (Отриманий папір, природно, використовували для письма).
2. Це нерозривно пов'язано з морем. Це було компонентом панцира воїнів в
Стародавній Греції. У Стародавньому Китаї це служило грошима. Що це? (Це сіль,
якою зокрема просочували панцир воїна в Стародавній Греції).
3. Красивими в Стародавньому Єгипті вважалися жирне волосся, тому єгиптяни
щедро мастили їх жиром. В дні похорону було прийнято посипати голову попелом.
Одного разу під час похорону пішов дощ, і в цей момент, як свідчить переказ,
сталася подія, яке відіграло значну роль у житті людства. Воно залишається
важливим для нас і зараз. Що ж сталося? (Голови єгиптян вкрилися піною. Так,
якщо вірити переказу, з'єднання жирів і золи виникло мило.)
4.Яку рослину сирою не їдять, а коли зварять, - викидають? (Лавр.)
V
Конкурс «Біологічне лото»
Біологічне лото
Г. Мендель
|
нирки
|
нагул
|
С.Г Навашин
|
Інкубатор
|
Трави, кущі, дерева
|
гіфи
|
конкуренція
|
Атавізми
|
Р.Гук
|
анаероби
|
Лордоз
|
Елімінація
|
Схрещуван-ня
|
пепсин
|
Карлико-вість
|
Органи виділення
|
Інтенсивний ріст риб і накопичення поживних речовин?
|
Хто відкрив подвійне запліднення у покритонасінних?
|
|
Автоматизований прилад для виведення пташенят
|
Життєві форми рослин
|
Нитки грибниці
|
Приклад зв’язків, коли одні особини негативно впливають на інших
|
Прояв у окремих представників виду рис, притаманних їхнім предкам
|
Учений, який відкрив клітину?
|
Організми, які мешкають в середовищі, де немає кисню
|
Надмірний вигин хребта в поперековому відділі
|
Загибель особин до моменту настання здатності до розмноження
|
Поєднання генетичного матеріалу різних особин в одній
|
Фермент шлунка, який розщеплює молекули сладних білків на прості
|
Хвороба, яка виникає за нестачі гормонів гіпофіза
|
мутуалізм
|
сколіоз
|
аероби
|
нерест
|
VІ
Конкурс капітанів
11. Чи
ростуть метелики? (ні)
2. Улюблені ласощі лелеки та чаплі. Відповідь: Жаба.
3. Шкідливий домашній метелик. Відповідь: Моль.
4. Ця
птиця погана мати. (Зозуля)
5. Що
спільного у коали і кенгуру? (Вони сумчасті)
6. Чи всі комарі п'ють кров людини і тварин?
(Ні, самці живляться нектаром).
7. Вона наснилася йому уві сні.
Її знайдете на
обкладинці підручника хімії.
В ній зібрані всі
природні речовини на світі (від кисню і водню до заліза, золота, міді).
Хто ця незнайомка?
(Хімічна таблиця Менделєєва)
8. Газ, що підтримує горіння (кисень)
9. Яка кислота міститься в шлунковому соку? (хлоридна)
10. Як
називаються рослини, у яких стебло - соломина, а їх насіння називають зернами?
(Злакові рослини, або злаки).
11. З
якої рослини готують улюблені ласощі багатьох дітей - попкорн? (Кукурудзи).
12. Талія якої тварини є еталонним зразком тонкої талії для всіх жінок? (Оси. Осина
талія)
За
підсумками балів, нагородження команд.
Усний журнал «Невідомий світ живого»
Мета: підвищення інтересу
науки біології, розвиток логічного мислення, пам'яті, пізнавальної активності;
уміти серйозно підійти до кожного питання, концентрувати увагу на ньому;
виховання уважного слухача і дотримання правил поведінки під час заходу
Хід заходу
1 слайд
Природа таємнича і прекрасна завжди — і в моменти
своїх грізних проявів, і в хвилини спокою. Вона притягує, вабить, манить і
зачаровує. Сучасні люди — переважно жителі великих і малих міст — починають
дедалі гостріше відчувати свою відірваність від природи і потребу доторкнутися
до неї:
Що прекрасніше за
сонце, що з'явилося із моря
У той час, як теплий
вітер сіллю дмухає в лице.
І в тумані світанковім
пропливають, мов римари,
Острови, де птахи,
пальми і солодкий шурхіт хвиль.
Мандруючи морями, ріками, озерами, піднімаючись на
гірські хребти чи спускаючись під землю, подорожуючи безкраїми гарячими
пісками, ти побачиш і живих мешканців цих місць — риб, птахів та звірів.
Таємнича й незбагненна краса природи, її гармонія й
дивовижне різноманіття викликають подив, дарують відчуття радості, наповнюють
енергією.
Раніше подорожі були пов'язані з серйозними
небезпеками й були доступними тільки одинакам. Але людям завжди хотілося
дістатися до найпотаємніших первісних куточків Землі. Повертаючись зі своїх
мандрівок, вони приносили звістку про незбагненні природні красоти, і все нові
й нові мандрівники вирушали в дорогу.
І сторінка «Історична»
Жива природа Землі - це унікальна лабораторія, де
кожен її об'єкт має своє призначення. Є тут і свої годинники.
Багато
квіткових рослин відкриваються і закриваються у чітко визначений час. Є і
міні-електростанції. Живі організми беруть
активну участь у вивітрювання гірських порід, у формуванні нових форм рельєфу,
створенні
гірських порід (кам'яного вугілля, вапняку), регулювання мінерально-сольового
складу води Світового океану. Неможливо уявити нашу планету без живих
організмів, які мешкають і в глибинах океану, і на вершинах гір, і навіть в
Антарктиді. Всі процеси, що відбуваються на сучасній Землі, пов'язані з життям.
3 Слайд
Життя набагато молодше Землі. Організми з'явилися на
Землі, напевно, не пізніше ніж 3,5 млрд. років тому. А яким різноманітним за
цей час став світ живих істот! Він налічує зараз близько 1,5-2 млн. видів.
Життя могло
з'явитися тільки тоді, коли для цього склалися сприятливі умови і - в першу
чергу - сприятлива температура. Жива матерія, крім інших речовин, побудована з
білків. Тому до моменту зародження життя температура на земній поверхні повинна
була впасти настільки, щоб білки не руйнувалися.
Багато дослідників, що вивчають проблему походження
життя на Землі, вважають, що життя зародилося на морському мілководді в
результаті простих фізико-хімічних процесів.
4 слайд
Перші живі організми відрізнялися граничною
простотою будови. Вони ще не поділялися на рослини і тварин, харчувалися
виключно органічними речовинами. В ході еволюції деякі організми набули
здатності поглинати сонячну енергію, переробляти вуглекислий газ на вуглеводи і
будувати органічні речовини в своєму тілі, при цьому виділяючи кисень. Цей
процес називається фотосинтез. Без фотосинтезу подальший розвиток життя на
Землі було б неможливим.
5 слайд
Поступово живі організми вдосконалювались і 450 млн
років тому деякі живі організми вийшли на сушу, в результаті чого утворилася
цілісна біосфера всієї планети. Одні групи рослин і тварин в процесі еволюції
змінювалися іншими. Біосфера, складові її живі організми, зробили можливим
появу людини.
Вчитель
2 сторінка нашого журналу «Незвичайні рослини» 6
слайд (Учні представляють
заздалегідь підготовлені презентації про рослини)
7 слайд
Тварини постійно дивують і вражають нас своїм
зовнішнім виглядом, поведінкою, здатністю виживати навіть у найсуворіших
умовах. Тим тваринам, які не змогли пристосуватися, загрожує вимирання. Зброєю
в боротьбі за виживання є специфічні для кожного виду здібності, набуті у процесі
еволюції.
Отже, 3 сторінка журналу «Знайомі незнайомці» (Учні представляють
заздалегідь підготовлені презентації про тварин)
8 слайд
4 сторінка «Гриби – вороги
чи друзі?» (Представлення презентацій учнями)
Отже, ми сьогодні з вами здійснили подорож сторінками
усного журналу і я думаю що всім було цікаво дізнатись про живі організми які
були вам мало відомі. І закінчити наш
захід хочу словами одного мудреця: ,,Не бійся друга – він може зрадити тебе, не
бійся ворога – він може вбити тебе, а бійся байдужих людей, зі згоди яких відбувається
і зрада і вбивство”. Тому саме небайдуже ставлення ми повинні проявити до
природи.
Екологічна вікторина
Мета: Привернути увагу учнів до проблеми сміття; розвивати екологічне мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід
гри
Ведучий. Добрий день, дорогі друзі. Я
вітаю всіх, хто зібрався в цьому залі.
Наша екологічна вікторина присвячена одній з найбільш актуальних
тем сьогодення – забрудненню планети Земля.
Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів.
Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини,
щоправда, більша його частина – 97% – іде... у сміття.
Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При
теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені
жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання «Куди діти
сміття?» стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні дати відповідь на
нього.
(На магнітній дошці намальована земна куля, на ній прикріплено
невеликі смужки паперу – «сміття» – двох кольорів, що відповідають двом
командам. Команда за кожну правильну відповідь отримує свою смужку, а земна
куля «очищається від сміття».)
Тур І. «Що ми викидаємо, або золоті розсипи смітників» (За
правильну відповідь 1 бал)
Запитання
1. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить:
а) пластмаса; б)
скло; в) метал.
2. Рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці:
а) Москви;
б) Лондона;
в) Нью-Йорка.
3. Яка галузь промисловості у Франції вважається найактивнішою і
прибутковою:
а) виробництво пакувальних матеріалів;
б) переробка сміття;
в) виробництво автомобілів?
4. Перед початком утилізації відходів їх необхідно:
а) розсортувати;
б) зібрати в одному місці;
в) подрібнити.
5. Для того, щоб переробити пластмасу, її необхідно:
а) компостувати;
б) спалити при певних умовах;
в) переплавити.
6. Першочергове завдання під час вибору місця звалища:
а) захист поверхні землі і ґрунтових вод;
б) огородження місця звалища;
в)
укомплектування певною технікою.
7. Поява
несанкціонованих звалищ тягне за собою:
а)
забруднення ґрунту;
б)
спотворення ландшафту;
в) зміну
кліматичних умов (температура, вологість).
8. Основою для розроблення санітарних норм, а також рішення про
відкриття або призупинення того чи іншого виробництва є:
а) гранично допустима концентрація речовин;
б) наявність важких металів;
в) державний стандарт якості.
9. Шкідливі викиди впливають:
а) тільки на місця, де з'явилося забруднення;
б) на близькі регіони;
в) навіть на території, що віддалені від місць, де виникло забруднення.
10. Найстрашніший «додаток» до води:
а) побутове сміття;
б) пестициди;
в) мінеральні добрива.
11. Яку країну називають «смітником Європи»:
а) Британію;
б) Росію;
в) Польщу?
12. Більше половини загальної кількості сміття в країнах Європейського
економічного співтовариства припадає на:
а) важку промисловість;
б) легку промисловість;
в) сільське господарство.
13. Які з радіоактивних відходів цілеспрямовано розсіюють у навколишнє
середовище:
а) гази;
б) рідини;
в) тверді речовини?
14. Найефективніший шлях боротьби із все більшою кількістю відходів,
які потрапляють у навколишнє середовище:
а) їх захоронення;
б) розробка правових механізмів регулювання процесу;
в) рециркуляція (повторне використання).
15. Надходження в середовище шкідливих речовин, які призводять до
порушення функціонування екологічних систем, називають:
а) забрудненням;
б) екологічною кризою;
в) інтродукцією.
16. Перше місце за сумарним обсягом викидів шкідливих речовин в
атмосферу займає:
а) теплоенергетика;
б) нафто- і газопереробки;
в) автотранспорт.
17. Що таке вирмікультура:
а) систематизована збірка даних про водні ресурси країни;
б) спеціальне розведення дощових черв яків (для переробки органічних
відходів і підвищення родючості ґрунту);
в) ступінь визначення чистоти води?
18. Оптимальне розв'язання енергетичної проблеми:
а) економія енергії,
б) розвиток атомної енергетики;
в) розвиток вітроенергетики.
19. Гарбологія – це:
а) наука про дім, місцеперебування;
б) наука, яка вивчає ґрунти;
в) сміттєзнавство.
20.
Пляшка чи банка з пластмаси, залишена в лісі, пролежить без змін:
а) 10
років;
б) 50
років;
в) 100 років і більше.
21.
Викинутий папір «з'їдять» невидимки-мікроби за:
а) 1–2 роки;
б) 2–5
років;
в) 20 і
більше років.
Тур II.
«Вустами дитини»
У цьому
турі діти ознайомляться з найбільш поширеними типами відходів, можливістю їх
вторинного використання. Ведучий читає дитячі вислови про відходи (на кожний
вид підготовлено 5 фраз). Команди повинні якомога швидше здогадатися, що мається
на увазі. Переможе та, яка першою правильно назве відходи.
(За
правильну відповідь 5 балів)
Дитячі вислови
1. Його
виробляє звичайна корова.
2. У
невеликих кількостях він дуже корисний.
3. Коли
його дуже багато, це стає справжньою бідою.
4.
Потрапляючи у воду, він руйнується; риба та інші організми, що там живуть,
починають задихатися.
5. Його
необхідно компостувати. (Гній.)
* * *
1. Я маю
дуже багато іграшок, виготовлених з неї.
2. Вона
буває різнокольоровою і її дуже легко зламати.
3. Предмети,
виготовлені з неї, легкі.
4. Якщо
її підпалити, то з'явиться багато чорного диму, який має неприємний запах.
5. Її не
можна викидати, тому що вона сама по собі не розкладається.
(Пластмаса.)
* *
*
1. Його
винайшли китайці.
2. У нас
його виготовляють з дерева.
3. Він
легко горить.
4. З
нього виходить дуже багато сміття.
5. На
ньому звичайно малюють чи пишуть.
(Папір.)
* *
*
1. Його
виробляють з піску.
2.
Найчастіше воно прозоре.
3. Коли
падає, розбивається.
4. Якщо
його нагріти, воно тягнеться, як тісто.
5. Якщо
його кинути у лісі, воно може викликати пожежу.
( Скло.)
* *
*
1. Це
те, чого багато в місті, але мало в селі.
2.
Особливо, де велика кількість заводів та фабрик.
3. Від
цього люди хворіють, нервуються, голосно кричать і цього буває ще більше.
4. Його
роблять різні прибори та машини.
5.
Спричиняє забруднення повітря та навколишнього середовища, а в деяких
випадках — має наркотичну дію.
(Шум.)
* *
*
1. Їх
майже не видно.
2. Їх
найбільше, де працюють фабрики та заводи.
3. Від
них у людини буває астма, бронхіт та рак.
4. Їх
можуть збирати на своє листя зелені рослини.
5. У
місцях, де їх дуже багато, не росте лишайник.
(Газові
відходи.)
* *
*
1.
Виникає, коли щось стає старим або ламається.
2. Його
можна побачити і в місті, і в селі, і навіть біля шляхів.
3. Це
можна здати та отримати гроші.
4. З
нього можуть зробити щось нове.
5.
Інколи буває кольоровим, за нього теж можна отримати гроші.
(Металолом.)
* *
*
1.
Завжди чорного кольору.
2. її
багато в містах, особливо де є заводи та фабрики.
3. Це
дуже шкідливо.
4. У
людини спричиняє хвороби, а одяг стає брудним.
5. Її
багато після спалювання чогось.
( Сажа.)
* *
*
1. Це
те, без чого ми вже не зможемо прожити.
2. Цим
ми користуємося кожного дня.
3. Коли
це потрапляє у воду, утворюється багато піни.
4.
Вбиває рибу у воді, а рослини на землі.
5. За
допомогою цього все стає чистіше.
(Синтетичні
мийні засоби.)
* *
*
1.
Найчастіше забруднює воду.
2. На
поверхні води утворює темну пляму.
3. У
річці його стає багато, коли в ній миють машини.
4. Воно
заважає дихати рибам.
5. Його
треба видалити з поверхні води.
(Машинне
мастило.)
Тур ІII.
«Природокористування»
(За правильну відповідь 1 бал)
1. Що є
головною причиною парникового ефекту?
(Спалювання
пального, вугілля та бензину; накопичення в атмосфері вуглекислого газу.)
2. Як
називають ліси нашої планети? (Легенями Землі.)
3. Які
речовини є руйнівниками озонового шару? (фреони)
4.
Назвіть сучасні екологічні проблеми. (Озонові діри, парниковий ефект,
засміченість, кислотні дощі, забрудненість води та атмосфери тощо.)
5. Який
газ є екологічно чистим паливом майбутнього? (Водень.)
6. Як
називається штучна трав'яна покрівля? (Газоном.)
7.
Сукупність організмів, що населяють дно водойм. (Бентос.)
8.
Сукупність тварин, що історично склалася і населяє певну територію.
(Фауна.)
9.
Територія, у межах якої тимчасово перебувають під охороною певні види тварин і
рослин. (Заказник.)
10. Вигідне
співжиття організмів (симбіоз)
Тур ІV. «Подумай!»
(За правильну відповідь 5 балів)
1. Її
батьківщина – Африка, а точніше – Ефіопія. У Європу її завезли турки. Хоча зараз
її асоціюють переважно
з двома країнами
Південної
Америки.
За однією з легенд людство зобов'язане її використанню спостережливому
пастуху, який помітив, що кози, споживши її, почували себе краще, були більш
жваві і не втомлювалися. За іншою версією, честь відкриття належить настоятелю
одного монастиря, який давав споживати її своїм «братам», щоб вони не засинали
під час довгих нічних богослужінь. Про що йдеться?
Відповідь. Про
каву, найпопулярніший тонізуючий напій людства. Хоча вона походить з Африки,
набула широкої популярності в країнах Сходу, проте зараз її вирощують у
Бразилії та Колумбії.
2. Багато хто вважає її найкращою у
своїй категорії не лише через виняткову красу та витонченість, а й за
здатність захищати себе. Вона походить із Персії. Вже в епоху Парфянського царства
були відомі майже всі її кольорові різновиди. Вона зіграла видатну роль у
середньовічній історії Англії. За кольором її різновидів було названо найтривалішу
в історії Британії громадянську війну за корону Англії, її, як правило,
дарують коханій людині.
Відповідь.
Йдеться
про троянду, улюблену для багатьох народів декоративну рослину, яка має шипи.
Відома в культурі з часів персидського царства, звідки і потрапила в Європу (через
Грецію і Рим). Війну в Англії за престол країни було названо війною червоної та
білої троянд за кольором цих рослин на гербах
Йорків та Ланкастерів. У багатьох
країнах червоні троян-
ди – символ
кохання.
3. Цю
рослину вперше знайшли іспанські конкістадори в Перу. В XVI столітті при
королівських дворах Європи вважалося особливим шармом прикрашати її скромними
білими, рожевими чи фіолетовими квітами зачіски придворних дам. У Франції її
поширенням займався дворянин, який, вирощуючи її, поставив на полі варту, якій
було дано наказ не чіпати злодіїв. У Росію її привіз цар, проте довгий час люди
відмовлялися її вирощувати, вважаючи
отруйною. Вони замість
підземної частини вживали плоди.
Особливо активно протистояло цьому духівництво,
що називало її яблуком. Про що йдеться?
Відповідь.
Про
картоплю.
4.Вони не брали
участі у Другій світовій війні, проте втрати американської армії від їх
діяльності становили, за різними оцінками, від 5 до 10 тисяч убитими
(переважно це були військові моряки). Вважається, що японська армія втратила
не менше. В американській інструкції для жертв корабельної катастрофи дається
така їх характеристика: вони «тупі», неповороткі, повільні, їх легко можна
відлякати ударами весла по воді. Загалом важко вигадати більш непридатну та
шкідливу інструкцію. Хто вони?
Відповідь.
Йдеться
про акул (білих, блакитних, мако та ін.), котрі здатні вбивати людей, і в часи
війни дуже багато військових моряків з підбитих кораблів гинуло в їхніх пащах.
Тур V. Конкурс «Анаграми»
З
переплутаних літер гравці мають зібрати певні терміни з теми «Охорона природи».
За правильну відповідь – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв, але якщо команда
не в змозі скласти це слово, то надається підказка і додаткові 30 с. Але тоді
команда отримує лише 0,5 бала.
Завдання
Для
команди 1
П, І, Н,
Д, К, И, З, О, В, А.
Підказка:
природоохоронна
територія.
Відповідь.
Заповідник.
Для
команди 2
О, Д, Д,
Е, А, К, Р, Р, П, Н.
Підказка:
природоохоронна
територія.
Відповідь.
Дендропарк.
Тур VІІ. «Чи правда це?»
(За правильну відповідь 1 бал)
1. Чи
правда, що великі черепахи плачуть? (Так. На березі черепахи справді
пускають сльози. Можливо, так вони позбавляються піщинок, що потрапляють їм в
очі.)
2. Чи
правда, що блакитні троянди ростуть тільки в Китаї? (Неправда. Блакитних
троянд, як і чорних, у природі не існує.)
3. Чи правда, що краби підіймаються
до поверхні на дельфінах? (Ні. Краби спливають за допомогою своїх ніг.)
4. Чи
правда, що зелена картопля настільки отруйна, що може вбити людину? (Так.
Зелена картопля містить велику кількість сильної отрути, так званих соланінів,
які особливо небезпечні для дітей. Ці отруйні речовини не руйнуються навіть
під час варіння.)
5. Чи
правда, що кінчик меча у меч-риби отруєний смертоносним миш'яком? (Ні.
Меч-риба абсолютно нешкідлива, а миш’як – це мінерал, що добувають із землі.)
6. Чи
правда, що пожираючи своїх жертв, крокодили плачуть? (Ні. Крокодили, які
живуть у солоній воді, часто плачуть на березі, але при цьому вони просто
позбавляються зайвої солі, а не ридають від каяття.)
7. Чи правда, що змії можуть
здійснювати стрибки у висоту до метра? (Так. Гадюка, яка водиться в
Центральній Америці, може підстрибнути на висоту до метра, нападаючи на свою
жертву.)
Тур VІІІ. «Екологічна листівка»
Команди
повинні намалювати екологічну листівку під назвою «Не брудни криниці, бо схочеш
водиці». На виконання роботи – 10 хв.(За
правильну відповідь 5 балів)
Ми - люди кінця XX століття - майже ненароком для себе раптом
опинились у подвійній ролі свідків і винуватців катастрофічних змін на Землі.
Глобальні проблеми сучасності, стосуються не лише однієї окремо взятої держави,
а й усіх країн світу. Виникли ці проблеми не сьогодні й не вчора. Як свідчать
стародавні літописи, ще близько 4 тисяч років тому Вавілонський цар Хаммураті,
а пізніше - китайські й монгольські імператори та європейські монархи вже дбали
про збереження природи й видавали накази про охорону лісів, трав`яного покриву
степів, водних джерел.
Ведучий 2. Cвяткування Дня Землі 22 квітня. Це свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих щедрот і природних ресурсів, якими наділила нас природа. Вперше День Землі був відзначений у 1970 і з того часу проводиться щорічно 22 квітня. Це свято чистої Води, Землі і Повітря. Свято, яке має на меті об’єднати людей планети щодо захисту навколишнього природного середовища, привернути увагу людей до проблем екології нашої планети. Цей день – нагадування про екологічні катастрофи, день, коли кожна людина має можливість замислитися над тим, що вона може зробити для вирішення екологічних проблем. Цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.
Ведучий 2. Cвяткування Дня Землі 22 квітня. Це свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих щедрот і природних ресурсів, якими наділила нас природа. Вперше День Землі був відзначений у 1970 і з того часу проводиться щорічно 22 квітня. Це свято чистої Води, Землі і Повітря. Свято, яке має на меті об’єднати людей планети щодо захисту навколишнього природного середовища, привернути увагу людей до проблем екології нашої планети. Цей день – нагадування про екологічні катастрофи, день, коли кожна людина має можливість замислитися над тим, що вона може зробити для вирішення екологічних проблем. Цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.
Ведучий.
Ерудиціон закінчується. Бережімо нашу Землю! Всюди, на кожному кроці, всі
разом і кожний окремо! Адже завтрашній день Землі буде таким, яким ми його
зробимо сьогодні.
Iнтелект-шоу “Еврика”
Конкурс 1. «Улюблена тема».
Мета: закрiпити знання учнiвi з бiологiї
у процесi гри; розвивати вмiння висловлюватись логiчно й лаконiчно, робити
висновки та узагальнення.
Обладнання: комп‘ютер,
емблема інтелект-шоу, iллюстрацiї, картки iз завданями.
План
проведення гри
(Звучить
музика).
Учитель. Доброго дня! Сьогоднi ми
проведемо інтелект-шоу “Еврика”. І присвячена ця гра буде двом наукам -
бiології та природознавству. У нашому iнтелект-шоу беруть участь ....
(представлення учасникiв.)
Сьогоднi ми визначаємо кращого знавця
бiологiї
Допомагати оцiнювати виступи учасникiв
буде журi. (Представлення журi.)
А тепер надамо слово гравцям.
Представлення. Кожен учасник гри декiлькома
реченнями розповiдає про себе. (30 секунд).
«Жеребкування» Для вас прозвучить запитання.
Чия вiдповiдь буде найточнiша, той першим починатиме перший конкурс.
Запитання. Коли вийшло у свiт перше
видання Червоної книги в двох томах? (У
1963 р.).(Учнi вiдповiдь пишуть на аркушах паперу
маркером i показують залу).
Найточнiшим у цьому конкурсi був(ла)...
Вiн (вона) отримує перший заохочувальний бал i розпочинає наступний конкурс.
На ваш вибiр я пропоную такi теми:
1.Казки про тварин
2. Загадки
3. Царство Рослин
4. Царство Тварин
5. Секрет
6. Природознавство
Обирайте ту тему, яка вам найбiльше
подобається. У темi - 5 запитань. Якщо вiдповiдь на всi запитання правильна, то
гравець отримує бонус - 5 балiв. Кожна правильна вiдповiдь оцiнюється 1 балом.
Отже, першим обирає тему...
Тема 1. Бабусині казки
1.Доводить до столу, а
вiн побачив, що на столi м'яса багато, та й каже: - Ма - у!.. Ма - у!.. Ма - у!..
А тi думають: "От, вражого батька син, ще йому мало! Це вiн i нас
поїсть!"(Пан Коцький)
2.От як назбиралось їх
четверо, дід сів над лядою в льох та й давай гострити ножа. Ведмідь почув та й
питає його: — Діду, навіщо ти ножа гостриш? — Щоб з тебе шкуру зняти та пошити з
тієї шкури і собі, й бабі кожухи. — Ох, не ріж мене, дідусю, пусти краще на
волю: я тобі багато меду принесу. — Ну гляди!(Солом’яний
бичок)
3. Не спiвай, бо
тут тобi буде лихо! Лучче я тобi подам пляшку горiлки, та тiльки мовчи. Вовк, як
випив ту пляшку горiлки, та каже: - Отепер уже буду спiвать. Та як завиє пiд
столом ...(Сірко)
4. — Не дам
я,—каже жаба,— цієї стріли нікому, тільки віддам тому, хто мене за дружину візьме.(царівна жаба)
5.Вона встала,
пiдняла стiльчик i пiшла в iншу свiтлицю. Там стояли
три лiжка: одне бiльше, iнше середнє, третє - маленьке.
Дiвчинка лягла на бiльше — ïй було занадто просторо;
лягла на середнє — було занадто високо; лягла на
маленьке — лiжечко довелося ïй в
самий
раз, i вона заснула (Три ведмеді)
Тема 2. Загадки
1. Виростає шкода
На кінці города,
Хто до неї доторкнеться,
Як ужалений
Сахнеться.(Кропива)
Хто до неї доторкнеться,
Як ужалений
Сахнеться.(Кропива)
2.Із червоним тільцем,
Із серденьком-камінцем,
А смак – ну такий,
Що здається, сама
У рот тобі скаче –
Терпіння нема! (Вишня)
3.Хоч нічого не згубила –
Увесь час чогось шука,
Все довкола перерила.
Угадайте, хто така? (Свиня)
4.Ну й нахабна птиця,
Що літає в хаті –
Навіть на боїться
Вам на ніс сідати! (Муха)
5.Маленький сам,
А довгий ніс
Гостріший,
Аніж голка,
Зріс.
Летів –
Кричав.
А сів –
Мовчав.
По нім рукою ляснув я!
Убив, а кров тече моя. (Комар)
Тема 3. Царство Рослин
1.Функції листка
2.Функції кореня
3. Назвіть генеративні органи рослин
4. Видозміною якого органа є голочки голонасінних рослин?
5.Назви типи кореневих систем?
Тема 4. Царство Тварин
1.Тварини,
які здавна вважаються символом повільності і мудрості (черепаха)
2.Який газ вбирають рослини під час дихання?(кисень)
3. Споруда, яка будується
птахами для проживання, сну, висиджування яєць та вигодовування потомства (гніздо)
4.Періодичне оновлення зовнішніх покривів у тварин (линяння)
5. Орган дихання, що здатний поглинати кисень із води
(зябра)
Тема 5. Секрет
1.Перший раз цвіла— жовтою була, як дозріла—побіліла, схопилася,
полетіла знову десь рости й жовто зацвісти .(кульбаба)
2. Синьоока чарівниця часто в полі в нас вертиться. Де вінки вона спліта — пшениці ростуть й жита.(волошка)
2. Синьоока чарівниця часто в полі в нас вертиться. Де вінки вона спліта — пшениці ростуть й жита.(волошка)
3. Наче сонце, серединка, пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка, що звуть квіточку ...(ромашка)
4. Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку.(пролісок)
5.Золотисте ситечко покотилось в літечко. Загляда в
віконечко, наче справжнє сонечко.(соняшник)
Тема 6. Природознавство
1.Наука про землю(географія)
2.Наука, що вивчає Всесвіт. (Астрономія)
3.Кулясте розпечене тіло, що випромінює світло. (Зоря)
4.Холодне кулясте небесне тіло. (Планета)
5.Його потребують усі грунти після виснаження (добриво)
Конкурс 2. «Оратор»
Як казали у Стародавньому Римі, поетами
народжуються, а ораторами стають. У цьому конкурсі ви повинні показати вміння
доносити свої думки до аудиторії, висловлюватись логічно і лаконічно. Для
усного висловлювання вам пропонується тема «Якби в мене була машина часу..».найб.
кількість балів-4
Конкурс 3. “Мiй коник”
Ерудит - це людина всебiчно розвинена. А
тому зараз вам необхідно продемодструвати, чим ще, крім бiології та хiмії, ви
захоплюєтесь. Хто отримає найбiльше оплескiв, демонструючи свої здiбностi, той
i матиме найбiльше балiв (4-бальна система, оцiнюють глядачi). Учнi спiвають, танцють, рекламують вiршi
i т. iн.
Конкурс 4. «Цікаві задачі»
1. На трьох дубах по шість горіхів. Скільки горіхів усього?(жодного)
2. Журавель на одній нозі в болоті важить 8 кг. Скільки важить журавель на
двох ногах? (8 кг)
3. Дятел шість годин літав,
Короїдів поїдав,
Щогодини вісім їв.
Скільки знищив шкідників?(48)
4. Летіли гуси, один попереду, два позаду,
Два попереду, один позаду,
Один між двома і троє вряд.
Скільки гусей летіло? (Троє
гусей)
5. У цієї тварини дві праві ноги і дві ліві ноги, дві ноги спереду і
стільки ж ззаду. Скільки ніг у цієї тварини?(чотири)
Конкурс 5. «Підказка»
Це наш передостаннiй конкурс. У ньому
буде продемонстровано 5 слів кожному гравцевi. Вам потрiбно словами й жестами
показати, що це за слово, так, щоб товаришi змогли вiдгадати. Кожна правильна
вiдповiдь - 1 бал. (Можна показати рiзнi рослини, тварини, фiзiологiчнi процеси
тощо.)
Учнi, якi наберуть у конкурсах найбiльшу
кiлькiсть балiв, виходять у фiнал.
Конкурс 6. «Дуель»
І ось наш останнiй конкурс (серед двох
найкращих учасникiв).
У ньому братимуть участь тi, хто набрав
найбiльшу кiлькiсть балiв. З iншими гравцями ми поки що прощаємося. Вони не виходять
до фiналу за кiлькiстю набраних балiв. Дякуємо їм за цiкаву гру.
У конкурсi “Дуель” будуть грати ....
Кожен з вас отримає по черзi 5 запитань. Якщо перший гравець не знає вiдповiдi,
то вiдповiдає на запитання другий. Кожна правильна вiдповiдь оцiнюється одним
балом. Отже, починає цей конкурс …
1.Пластиди зеленого кольору.
(Хлоропласти)
2. Частина організму, що має певну будову, займає певне положення і виконує певні функції. (Орган)
3. Підземний орган,
що виник у рослин як пристосування до життя на
суходолі. (Корінь)
4.Розмноження, яке
відбувається за участі нестатевих клітин лише
одного організму. (Нестатеве)
5. Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному порядку. (Суцвіття)
6. Частина квітки, у якій утворюється
пилок. {Тичинка)
7. Рослини, у яких насінні зачатки незахищені, як у квіткових рослин, і лежать відкрито в шишках на особливих лусках. {Голонасінні)
8. Список видів рослин і тварин, які перебувають під загрозою зникнення.
(Червона книга)
9. Три основні типи жилкування.
(Сітчасте, дугове, паралельне)
10. Середовище життя і джерело мінерального живлення рослин.
(Ґрунт)
Додаткові запитання
1.Бічна частина
пагона. (Листок)
2.Відстань між сусідніми вузлами.
(Міжвузля)
3.Корені, що вбирають воду з повітря. (Повітряні)
4. Коренева система, у якій добре розвинений головний корінь.
(Стрижнева)
5.Органели клітини,
що заповнені клітинним соком і відокремлені від цитоплазми
мембраною. (Вакуолі)
Учитель. А зараз
журi оголосить переможця інтелект-шоу. Прошу всiх учасникiв гри пiднятись на
сцену. Пiдтримаємо їх оплесками. За кiлькiстю набраних балiв переможцем нашого
iнтелект-шоу є... Вiн (вона) отримує головний приз.
«Еврика! У цiй науцi ховається диво!» -
вигукували першовiдкривачi. І це диво є i зараз у кожнiй iз наук. Саме вiдкриття
роблять наше життя унiкальним, захоплюючим. Тож бажаємо учасникам iнтелект-шоу
i всiм учням школи, щоб вони зумiли, звертаючись до шкiльних предметiв, вiдкрити
в них щось для себе, вiдчути смак розкритої таємницi. Успiхiв вам i натхнення!
Дякуємо за увагу!
Біологічний турнір для учнів 7-8 класів
Мета: повторити деякі відомості з біології, прищеплювати любов до неповторного світу природи, бережливе ставлення до неї, розвивати інтерес до вивчення природничих дисциплін, поглиблювати біологічні знання.
Обладнання: «Чорний ящик», гілочка лавра, насіння соняшника,слайди до конкурсів, назви команд.
Хід уроку
Вчитель: Всім, хто природу оберігає!
Всім, хто її шанує і поважає!
Шлю свої вітання.
Сьогодні вас чекають тут
різні запитання,
І конкурси хитрі,
й цікаві завдання.
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі,
Бо крім завдань серйозних
Вас ждуть ще й жартівливі.
-Побачимо й відмітимо, хто найактивніший не тільки в команді, а й у залі серед глядачів.
-Але, для початку, що ж за команда без назви? Кожна команда отримає назву, якщо пригадає:
1. Як називають богиню рослинного світу? (Флора)
2. Як називають богиню тваринного світу? (Фауна)
2 слайд
Конкурс 1.Розминка для ерудитів
3 слайд
1. Найбільша риба на Землі. (акула)
2. Як орієнтуються вночі кажани. (ехолокація, ультразвуки)
3. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди.(снігурі)
4. Як називається плід в кавуна?(ягода)
5.Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом (лелека, цапля)
6. На якому материку живуть пінгвіни? (Антарктида)
4 слайд
7.Листок якої рослини зображено на прапорі Канади? (Клена)
8.Який вид черепах поширений на Україні7 (Болотяна черепаха)
9.Отруйна речовина в листках тютюну (нікотин)
10. Три основні типи жилкування. (Сітчасте, дугове, паралельне)
11.Як називається плід груші? (яблуко)
12. Наука про гриби. (Мікологія) (по 1 балу за правильну відповідь)
5 слайд
Конкурс 2. Найкращий знавець тварин та рослин
Викликається по одному учаснику з команди і на дошці за 1 хв хто більше напише назв тварин , а слідуючий учасник за 1хв назв рослин
6 слайд
Конкурс 3 «Чорний ящик»
2 хв. дається на роздуми, що лежить у «чорному ящику». Дізнаєтесь – 1 бал, дасте відповіді на запитання – ще 3 бали. Максимальний бал – 4.
1. У «Чорному ящику» лежать листки рослини. Ця рослина була присвячена богові науки і мистецтва Аполлону. Ними нагороджують учених, художників, артистів на знак визнання їхніх творчих успіхів. Саме звідси походить слово «лауреат». Що за рослина лежить у «чорному ящику»?
Відповідь: лавр благородний.
Запитання: 1.Листок – простий чи складний?
2.Черешковий чи сидячий?
3.Де ця рослина використовується сьогодні?
2. У «чорному ящику» лежать якісь ласощі, що дозрівають на добре відомій рослині, її батьківщина Мексика. Про неї писали: «Цю рослину вважають здатною зцілювати рани. З неї можна отримувати олію, перепалене насіння має запах кави, з неї виробляють наливку, майже таку ж приємну». Що ж за ласощі лежать у ящику?
Відповідь: насіння соняшника.
Запитання: 1.Який плід має: сухий чи соковитий?
2.Багатонасінний чи однонасінний?
3.Розкривний чи нерозкривний?
7 слайд
Конкурс 4. Зоологічний
--Назвіть усіх тварин на фото. (письмово) (по 1 балу)
Гра для глядачів «З народної творчості» Команди відпочивають, а глядачі працюють.
Риси характеру людини в народі порівнювали з тваринами, чи навпаки.
Наприклад: казали, упертий як осел. Завдання: закінчити народну думку.
1.Хитра як…(лисиця) 2.Гудуть як…(бджоли у вулику) 3.Живуть як…(пес із котом) 4.Написав як…(курка лапою) 5.Поженешся за двома…(зайцями-жодного не впіймаєш) 6.Індик думав…(і в борщ попав). 7.Не стало як…(корова язиком злизала).
8 слайд
Конкурс 5. Перекладач
Перекладіть на укр. мову слова, що є біологічними термінами (правильність і швидкість )
Лук тыква крыжовник почки рожь арбуз побег зародыш оплодотворение (0.5 балів)
9 слайд
Конкурс 6 Морський бій
10 -11 слайд
1
|
2
|
3
|
4
|
5
| |
А
|
Комар
|
Інфузорія
туфелька
|
Гамети
|
Платина
|
Кістянка
|
Б
|
H2O2
|
Мідь
|
Тюлень
|
К2МnO4
|
Матка
|
В
|
Ягода
|
Бактерії
|
Бульба
|
Водень
|
H2O
|
Г
|
Слань
|
Кактус
|
КМnO4
|
Амеба
|
Кореневище
|
1.Назва плоду в картоплі
2.Орган статевої системи ссавців
3.Формула Калій перманганату
4.Назва тіла водорості
5.Найпримітивніша тварина
6.Яйцеклітина, сперматозоїд
7.Перенощик малярії
8.Підземна видозміна пагона у кропиви
9.Благородний метал
10.Формула перекису водню
12 слайд
Конкурс 7. Показуха
На аркуші написані слова. Треба показати їх гравцям своєї команди без слів, щоб ті зрозуміли про що мова
1.Слон Суцвіття Картопля Огірок Індик Червона книга Троянда Жаба Фотосинтез Цибуля
2.Кіт Часник Кавун Кропива Кульбаба Дихання Добрива Ящірка Корінь Черепаха Носоріг
Підрахування балів. Визначення команди переможців.
Інтелектуальна гра «Слабка ланка»
Пiсля кожного туру гравець, який дав найменшу кiлькiсть правильних вiдповiдей, виходить iз гри. Залишаються сильнiшi. У фiнальному турi беруть участь два гравцi. Виграє той, хто дасть бiльше правильних вiдповiдей.
До гри необхiдно пiдготувати плакат iз назвою гри “Слабка ланка”, вiсiм карток з iменами гравцiв, картки для учасникiв, запитання для турiв гри.
Вiдбiрковий тур
1. Залози, які виділяють шкірний жир. (Сальні або жирові.)
2. Яку симетрiю мають кишковопорожниннi? (Радіальну.).
3. Кiльчастi черви, якi живляться кров’ю тварин i людини. (П’явки.)
4. З якої рослини вигоговляють манну крупу? (Iз пшеницi.)
5. Клiтини гiдри, якi сприймають подразнення. (Нервовi.)
6. Який переконливий атрибут, що вказує на його владу, має лев? (Грива.)
7. З якої рослини стародавнi єгиптяни виготовляли папiр? (З папiрусу.)
8. На якому континентi не живуть плазуни ? (В Антарктиді.)
9. Вiдгадайте загадку: зелена, а не луг, бiла, а не снiг, кучерява, а не волосся. (Береза.)
10. Органи захисту i нападу ракiв. (Клешнi.)
11. Найпростiша тварина, яка не має сталої форми тіла. (Амеба.)
12. Неорганічна речовина, що входить до складу гемоглобіну. (Залізо.)
13. На слiдах яких хижих звiрiв немає вiдбиткiв кiгтiв? (Родина котячих.)
14. Резервуар для збирання сечі. (Сечовий міхур.)
15. Який плід у капусти? (Стручок).
16. Зуби, які з’являються у 6-місячної дитини. (Молочні.)
17. Червоподібний відросток сліпої кишки. (Апендикс.)
18. Тварини, якi мають i яєчники, i сiм’яники. (Гермафродити.)
19. Реакцiя органiзму на подразники зовнішнього природного середовища. (Рефлекс.)
20. Яку культурну рослину називають другим хлібом? (Картоплю.)
21 . Скiльки пар вусиків має рiчковий рак? (Дві.)
22. Лікар, який лікує зуби. (Стоматолог.)
23. Який хлiбний злак росте у водi? (Рис.)
24. Рослини якої родини мають на коренях симбiотичні азотфіксуючі бактерiї? (Бобові.)
1 тур (8 гравцiв)
1. Клітини, якими захищається гідра. (Жалкі.)
2. За допомогою чого переноситься насіння клена (Вітром)
3. Різкий рефлекторний видих через рот. (Кашель.)
4. Нерухоме з’єднання кісток. (Шов.)
5. Найбільший морський двостулковий молюск. (Тридакна.)
6.Хвороба при гіперфункції гіпофіза. (Гігантизм.)
7. Де розташований орган слуху в коників і цвіркунів? (На ногах.)
8. Гормон підшлункової залози. (Інсулін.)
9. Бокові викривлення хребта. (Сколіоз.)
10. Найбільший тропічний павук Південної Америки. (Птахоїд.)
11. Формені елементи крові. (Еритроцити, лейкоцити, тромбоцити.)
12. Органи прикріплення у плоских червів. (Присоски.)
13. Павук, який може жити під водою. (Павук-сріблянка.)
14. Людина, яка добровільно здає кров. (Донор.)
15. Кров, насичена киснем. (Артеріальна.)
16. Орган, який виконує роль мотора-насоса. (Серце.)
17. Основні органи дихальної системи. (Легені.)
18. Як називаються сушені абрикоси? (Курага.)
ІІ тур (7 гравців)
1. Листок якої водяної рослини, плаваючи на поверхні води, може утримати на собі дитину вагою до 35 кг? (Вікторії регії.)
2. Молюски, які швидко плавають заднім кінцем уперед. (Головоногі.)
3. Найпоширеніша хвороба зубів. (Карієс.)
4. Назвіть тварину, яка найшвидше бігає. (Гепард. На короткій дистанції він може бігти зі швидкістю до 120 км/год.)
5. Назвіть, які птахи не літають. (Новозеландський ківі, страуси, пінгвіни.)
6. Найбiльший у свiтi метелик, який водиться у Бразилiї. (Агрипiна.)
7. Кишка, яка дорівнює ширині 12 пальців. (Дванадцятипала.)
8. М’язова трубка, по якій їжа надходить до шлунка. (Стравохід.)
9. Риба - найнебезпечнiший хижак Амазонки. (Пiранья.)
10. Велика отруйна змiя, яка видає звуки хвостом. (Гримуча змія.)
11. Найдовша змiя, яка водиться в болотах Пiвденної Америки. (Анаконда.)
12. Найповiльнiша тварина, яка тривалий час проводить на деревi. (Лiнивець.)
13. Він є другим символом Австралiї, його називають живою iграшкою природи. Хто це? (Коала.)
14. Де було виведено “золоту” акварiумну рибку? (У Китаї.)
15. Здичавiлий кiнь, що водиться в прерiях Америки. (Мустанг.)
16. Запалення легень. (Пневмонія.)
17. Нацiональною емблемою якої країни є квiтка хризантеми? (Японiя.)
18. “Найароматнiша” тварина. (Скунс.)
III тур (6 гравцiв)
1. Парні органи бобоподібної форми. (Нирки.)
2. Ювелiрнi прикраси, якi можуть утворювати двостулковi молюски. (Перлини.)
3. Запалення сечівника. (Уретрит.)
4. Ушкодження, які виникають унаслідок високої температури. (Опіки.)
5. Як називається речовина, що мiститься всерединi кокосового горiха? (Молоко.)
6. Як називають звiра з качиним носом? (Качконіс.)
7. Представник крокодилiв, що живе в Пiвнiчнiй Америцi. (Алігатор.)
8. Прикрiплена життєва форма кишковопорожнинних. (Поліпи.)
9. Як називають повнiстю бiлих тварин? (Альбiноси.)
10. Які комахи викликають захворювання педикульоз? (Воші.)
11. Темний пігмент шкіри. (Меланін.)
12. Солі, які входять до складу кісток. (Солі кальцію, фосфору.)
13. Чорний хижак родини Котячi, що водиться в Пiвденнiй Америці. (Пантера.)
14. Кісткові органи, розташовані в ротовій порожнині. (Зуби.)
15. Яка з акул найбiльша? (Китова.)
IV Тур (5 гравцiв)
1. Яка рослина зображена на гербi Мексиканської Республiки? (Кактус.)
2. Наука про тварин. (Зоологія)
3. Яка тварина нiколи не п’є води? (Коала.)
4. Організми, що самостійно виробляють усі необхідні для їхнього життя органічні речовини з неорганічних. (Автотрофи)
5. Пластиди зеленого кольору. (Хлоропласти)
6. Який птах “лiтає” у водi? (Пiнгвiн.)
7. Пластиди червоного, помаранчевого й жовтого кольорів. (Хромо-пласти)
8. Підземний орган, що виник у рослин як пристосування до життя на суходолі. (Корінь)
9. Про яких тварин можна сказати, що вони вилазять геть зi шкiрі? (Плазуни під час линяння.)
10. Коренева система, у якій добре розвинений головний корінь. (Стрижнева)
11. Яка риба має червону iкру та червоне м’ясо? (Лосось.)
12. Розмноження, яке відбувається за участі нестатевих клітин лише одного організму. (Нестатеве)
V Тур (4 гравцi)
1. Яке дерево називається деревом життя, а ще - алмазом серед рослин? (Евкалiпт.)
2. Яку хижу рибу використовували в давнi часи для катування людей? (Пiранью.)
3. Яскраво забарвлений великий донгохвостий папуга. (Ара.)
4. . Новоутворена запліднена клітина. (Зигота)
5. Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному порядку. (Суцвіття)
6. Частина квітки, у якій утворюється пилок. {Тичинка)
7. Своєрідні організми, які утворилися внаслідок співжиття гриба та водорості. (Лишайник)
8. Яку рослину в Італiї називали “яблуком кохання”, або “золотим яблуком”? (Помiдор.)
9. Про кого австралiйцi кажуть: “Колиска iз центральним опаленням i вмонтованим молочним баром”? (Кенгуру.)
V І Тур (3 гравцi)
1. 1811 року один французький учений добув iз водоростей речовину, яка пiд час нагрівання перетворюється на пару фiолетового кольору. Назвiть цю речовиву. (Йод.)
2. Ракоподiбнi, якi живуть на суходолi у вологих мiсцях. (Мокрицi.)
3. Наука про будову і функції клітин. (Цитологія.)
4. Найбiльша квiтка на Землi. Дiаметр - 1 м, маса - 5 кг. (Рафлезiя Арнольда.)
5. Рухоме з’єднання кісток. (Суглоб.)
6. Кров, насичена вуглекислим газом. (Венозна.)
7. Судини, які несуть кров від серця. (Артерії.)
Фiнал (2 гравцi)
1. Органи захисту i нападу ракiв. (Клешні.)
2. Які тварини, рятуючись від ворога, використовують принцип димової завіси? (восьминіг)
3. Яка ящірка полює за оленями і кабанами? (Варан)
4. Тварини, у яких пiсля заплiднення самка з’їдає самця. (Павуки.)
5. Чи Закривають риби очі, коли сплять? (Ні, в них прозорі повіки)
6. Які птахи висиджують яйце, тримаючи його на лапах?( Пінгвін)
7. Якi свiйськi птахи найдовше живуть? (Гуси.)
8. Чому виникає хвороба рахіт? (нестача вітаміну D)
9. Чому під час лікування антибіотиками і після нього лікарі радять вживати біойогурти? (антибіотики вбивають не тільки хвороботворні бактерії, а й корисних)
10. Судини, які мають клапани. (Вени)
Нагородження переможця.
Немає коментарів:
Дописати коментар